A kerékpár vásárlásakor egy nagyon fontos szempontot mindig vegyünk figyelembe: A Magyarországon forgalomba hozott kerékpárok jelentős része nem felel meg a közúti közlekedés feltételeinek!
Még mielőtt valaki összeesküvés elméleteket kezdene gyártani vagy a gonosz kereskedőt vádolná, aki nyitás előtt alattomban leszereli a tartozékokat a kerékpárról, és külön értékesíti (nem vicc, hallottam már ilyen vádat), had jegyezzem meg, hogy ennek nagyon egyszerű oka van. A kerékpárok sportszerként kerülnek forgalomba, és mint olyanoknak, nem is kell megfelelniük a közúti közlekedés feltételeinek. A kerékpár megvásárlásakor nekünk kell gondoskodnunk arról, hogy beszerezzük a kötelező kiegészítőket amennyiben azok nem tartozékai a kerékpárnak. Természetesen vannak teljesen felszerelt típusok is pl. Trekking kerékpárok, de ezeket is érdemes azért átnézni, hogy a magyar KRESZ-nek megfelelő tartozékokkal szerelték-e.
Ami kötelező:
-Megbizható, könnyen kezelhető kormányberendezés.
-Két, egymástól függetlenül működő fékberendezés, melyek közül az egyik az első, a másik a hátsó kerékre hat.
-Egy első lámpa, amely fehér vagy kadmiumsárga, folyamatos vagy villogó fényt biztosít és sötétben, tiszta időbenlegalább 150 méterről látszik. Megengedett a ruházaton is!
-Egy hátsó lámpa, amely piros, folyamatos vagy villogó fényt biztosít és sötétben, tiszta időben legalább 150 méterről észlelhető. Megengedett a ruházaton is!
-Egy piros színű hátsó fényvisszaverő prizma, amely nem lehet háromszögletű.
-Legalább az első keréken, legalább egy borostyánsárga, kétoldalas küllőprizma vagy a gumi két oldalán lévő fényvisszaverő csík.
-Hangjelző berendezés, ami csak csengő lehet. (duda, kürt, stb. kizárva!)
-Fényvisszaverő ruházat (lakott területen kívül, éjszaka vagy rossz látási viszonyok közt)
Az első két tétel, azaz a kormány és a fékrendszer gondolom nem is lehet vita tárgya. Mindenki jól felfogott érdeke, hogy üzembiztos kerékpárral induljon útnak.
Megjegyzés: a mostanában oly divatos, csak első fékkel felszerelt fixi kerékpárok nem felelnek meg a közúti közlekedés feltételeinek.
Világítás: A KRESZ utolsó módosításában már elfogadja a villogókat is! Valamint a világításnak nem kötelező a kerékpáron lennie. Megengedett sisakra, hátizsákra lámpát/villogót felszerelni! Ami a világításnál még nagyon fontos, hogy a rend őrei fényes nappal is számonkérhetik rajtunk a világító berendezést.
A mai, modern elemes lámpák egy mozdulattal levehetők ezért ha napközben kerékpározunk és beszaladunk egy üzletbe, trafikba, ne csak lelakatoljuk a bringát, de vegyük le addig a lámpákat még mielőtt valaki másnak jut eszébe. A rendőr nem mérlegelhet, kötelessége kiszabni a bírságot! Nem lesz mentő körülmény, hogy most lopták le a lámpákat.
Fényvisszaverő prizmák: az előírások elég egyértelműek, arra érdemes odafigyelni, hogy több országban (pl. USA) a küllőprizmák fehér színűek lehetnek. Ha saját magunk hozatunk/rendelünk külföldrőlkerékpárt, erre figyeljünk oda. Itthon nem fogadják el a fehér küllőprizmát, azonban a fehér fényvisszaverő csíkot a gumi oldalán igen.
Hangjelző: csak a csengő használata engedélyezett, de ha valaki felszerel a kormányra 12 db különböző szólamú dudát, kürtöt, vuvuzellát és forgalomtól elzárt területen eltülköli rajtuk a Duna-keringőt az nem törvénytelen. Lényeg, hogy forgalomban hanjelzésként csak csengőt használhat.
Ajánlott kiegészítők:
Sisak, sisak, sisak, sisak, sisak, sisak, sisak.
Ahogy az autósok körében a biztonsági öv, úgy a kerékpáros társadalomban a sisak használata vált ki komoly vitákat. Hallottam olyan véleményeket, hogy az autóforgalomtól teljesen elzárt kerékpárutak építése, a kerékpározás népszerűsége, a tömeg által nyújtott biztonság feleslegessé teszi a sisak viselését. Véleményem szerint ez egy hatalmas ostobaság!!!
A kerékpározás veszélyes üzem és a kerékpárosok morálja a kerékpárúton is néha kritikán aluli. Ahogy az autóúton, úgy a kerékpárutakon is mindig akad egy-egy sietős bringás aki nem ügyel a többikerékpárosra és könnyen veszélyhelyzetet teremt. Autók közt lavírozva pedig nem is kérdés a sisak viselése. A sisak NEM álbiztonságot nyújt. Nem kötelező szeretni a sisakot, de mindenképpen javallott a viselése.
Lakat, lezáró.
Lassan komplett iparág foglalkozik már kerékpárlopással. Évente rengeteg kerékpár tűnik el, biztonságosnak hitt pincékből, garázsokból, családi házak kertjéből. Sok esetben megelőzhető lenne a baj egy kis odafigyeléssel. Kerékpárt mindig valamihez kössünk oda, ne csak úgy áthurkolva a hátsó keréken. Ha hosszabb időre hagyjuk kint a kerékpárt (pl. uszoda előtt) csakis a legerősebb U vagy láncos lakatot használjuk.
Szerviz készlet.
A mai modern kerékpárok előnye, hogy egy bicskaszerszámmal szinte minden alapvető beállítást el tudunk végezni. Az alábbi mobil készletet ajánlom, mindez belefér egy közepes nyeregtáskába:
-Pótbelső, figyeljünk, hogy a szelep megegyezzen a kerékpáron levővel
-Minipumpa, általában a kulacstartó alá lehet rögzíteni.
-Gumileszedő 2db.
-Kombinált szerszám (bicskaszerszám), 4-5 imbuszfej, 2 csavarhúzófej, esetleg láncbontó rajta.
-A gumiragasztó készletet sok helyen ajánlják, de ezt fenntartásokkal kezelem. Ha valaki már próbált szakadó esőben vagy este, rossz látási viszonyok közt gumit ragasztani az tudja miről beszélek. Hosszabb túra esetén viszont mindenképpen vigyünk magunkal ragasztó készletet is.
Egyéb javasolt kiegészítők:
-Sárvédők
-Kulacs, kulacstartó
-Sebességmérő
A sebességmérő nem kötelező felszerelés, de a KRESZ előírások szerint a kerékpáros lakott területen kívül, sisakban 50km/h, sisak nélkül 40km/h sebességgel haladhat!!!
Azt, hogy a kerékpáros a sebességmérő hiányában milyen égi jelekből becsülje meg a sebességét, objektív felelősségem teljes tudatában sem tudom megmondani. Vélhetőleg a törvény alkotója sem.
Biketrade97 csapat