Célszerű minden kerékpározás előtt az alábbi rövid ellenőrzést végrehajtani a biciklin, ami nem tart tovább egy percnél.
Csavarok és anyák
Ellenőrizd, van-e olyan alkatrész a bringádon, ami lazának hallatszik vagy érződik. Az ellenőrzés legegyszerűbb módja, ha az elülső kereket megemeled a talajtól 5-10cm-re, majd visszaejted. Ha kilazult elemet észlelsz, húzd ismét szorosra.
Gumik és kerekek
Ellenőrizd a megfelelő keréknyomást. Általában 4-6 barnak kell lennie. Szükség esetén pumpáld fel a kerekeket. Ellenőrizd, hogy a kerék futófelületén és oldalán nincsenek-e vágások. Cseréld le a sérült kereket, mielőtt újra a kerékpárra ülnél. Forgasd egyenként a kerekeket szabadon a levegőben. Ha valamelyik kerék függőleges vagy oldalirányú ütése nagyobb, mint 2mm, akkor centíroztasd bringád kerekét, mielőtt újra használnád.
Fékek
Ellenőrizd, hogy a fékkar nem húzható egészen a kormányrúdig. Ha szükséges, állítsd be a fékeket.
Gyorszár
Győződj meg róla, hogy a gyorszárak a kerekeken, illetve a nyeregcsőnél megfelelően beállítottak és elég szorosak.
Kormány- és nyeregbeállítás
Ellenőrizd, hogy a nyereg, a kormány, a kormányszár és a kormányszarvak nem állítódhatnak-e el észrevétlenül a bicajodon. Ellenőrizd a markolatok szoros voltát. Ha szükséges, cseréld le a markolatokat.
A kiszolgáló elemek beállítása
Kerékpárod fékkarjait és váltókarját gyárilag úgy szerelik, hogy a legtöbb embernek optimálisan kézre álljanak.
A fékkar elérési távolsága (A fékkar és a markolat közti távolság)
Sok kerékpár fékkarjának beállítható az elérési távolsága. Ha a kezeid kicsik, és a fékkar elérése és meghúzása nehézséget okoz, akkor megkérheted a kereskedőt, hogy csökkentse a fékkar elérési távolságát, vagy csökkentett karkinyúlású fékkarokat szereljen fel.
Fejvédő
Javasoljuk, hogy kerékpározáskor mindig viselj jó minőségű védősisakot. Fordulj bizalommal szakkereskedőhöz!
Macskaszem
A macskaszemek kerékpárod fontos biztonsági elemei közé tartoznak. Egyes országokban kötelezően előírják macskaszemek felszerelését előre, hátulra, a pedálokra, valamint a kerekekre.
Világítás
Ha szürkület után is használod a kerékpárodat, akkor világítással kell ellátni azt, hogy lásd az utat, és kikerüld a veszélyforrásokat, valamint hogy mások is lássanak. Egyes országokban csak világítással ellátott kerékpárok árusíthatók. Ezekben az országokban a kereskedők nem adhatnak el neked világítás nélküli kerékpárt.
Kormánymagasság és kormányszög
Ha kerékpárodat A-headset kormányszárral látták el, akkor a kormánymagasság beállítását bízd a kereskedőre. Más típusú kerékpár esetén egyedül is beállíthatod a kormánymagasságot. Csavard a kormányszár-rögzítő csavart 3-4-szer az óramutató járásával ellentétes irányba. Ha a csavar felfelé mozdul, de a kormányszár még nem mozdítható el, akkor üss egyet fakalapáccsal a kormányszár-rögzítő csavarra. Állítsd be igény szerint a kormányszárat, majd állítsd ismét az elülső kerékkel egyvonalba. Húzd meg a csavart, míg a kormány és a kormányszár már nem fordítható el. A minimális ráfogás jelzés NE legyen látható. Ellenőrizd, hogy a kormány mindkét irányba akadálytalanul fordítható anélkül, hogy a fékek egyéb elemekkel érintkeznének vagy beakadnának.
Néhány kerékpárnál a kormányszár beállítása befolyásolja az elülső kerék fékjének szabályozását. Indulás előtt ellenőrizd, hogy mindkét fék megfelelően működik. Ha nem, akkor a kereskedővel állíttasd be azokat. Nagyon fontos, hogy a kormány, illetve a kormányszár beállítása után meggyőződj róla, hogy mindkettő ismét szorosan rögzített, és nem állítódhat el észrevétlenül.
A nyereg beállítása
Fontos dolog a nyereg megfelelő beállítása annak érdekében, hogy optimálisan és kényelmesen használhasd.
A magasság beállítása
A nyeregmagasság helyes beállítása a lábaid hosszától függ. A nyeregmagasság ellenőrzéséhez:
- ülj fel a nyeregbe,
- tedd egyik sarkad a pedálra
- forgasd a pedálkart, míg a pedál a sarkaddal együtt a legmélyebb pozícióba kerül, és a pedálkar a nyeregcsővel párhuzamosan áll.
Ekkor a lábadnak majdnem teljesen kinyújtott állapotban kell állnia. Ha ez nem így van, akkor a nyeregmagasságon állítani kell.
A bringa nyeregmagasságának beállításához oldd ki a üléscső-szorító csavart vagy bilincset, és mozdítsd el a nyeregcsövet szükség szerint felfelé vagy lefelé. Bizonyosodj meg róla, hogy a nyereg párhuzamos a felső vázcsővel mielőtt a üléscső-szorítót olyan erősen meghúznád, hogy a nyerget ne tudd elfordítani. Ellenőrizd újra a nyeregmagasságot a fent leírt módon. A nyerget SEMMIKÉPP nem szabad a maximális magasság/minimális ráfogás jelzésnél kijjebb húzni.
Vízszintes helyzet
A neked legkényelmesebb beállítás érdekében oldd ki a nyeregszorítót és toldd előre vagy hátra a nyerget. Szorítsd meg ismét a nyeregszorítót.
Nyeregszög
A legtöbben vízszintes állásban használják a nyerget, néhányan azonban jobban szeretik, ha a nyereg enyhén lejt vagy emelkedik. A nyeregszög beállításához oldd ki a nyeregszorítót, döntsd a kívánt irányba a nyerget, és szorítsd meg ismét a nyeregszorítót.
A nyereg beállításának enyhe módosításával is nagy hatást lehet elérni. Egyszerre mindig csak egy helyzetváltoztatást végezz, és kis lépésekben haladj, míg az optimális nyeregbeállítást meg nem találod.
FIGYELEM: A nyeregbeállítás minden módosítása után győződj meg róla, hogy a nyerget rögzítő csavarokat ismét szorosan meghúztad. A nyeregben ülve rendszeresen ellenőrizd ezeket a csavarokat.
Beállítás
Kerékpárodat a méreteidet figyelembe véve kell kiválasztani. Ha a kerékpár túl nagy vagy túl kicsi tulajdonosának, nehezebben irányítható, nem kényelmes és veszélyes.
Vázmagasság:
A kereskedő az általad rendelkezésére bocsátott információk alapján az optimális vázmagasságú kerékpárt ajánlotta neked. Ha saját magad jártál a kereskedőnél, akkor minden bizonnyal gondot fordított rá, hogy megtalálja a testmagasságodnak megfelelő vázmagasságot. Ha valaki más vette neked a kerékpárt, pl. ajándékba, akkor használatba vétel előtt ellenőrízned kell, hogy számodra megfelelő-e a vázmagasság. Kiválasztási segédlet