Kerékpár típusok | Melyiket válasszam?

Kerékpár típusok | Melyiket válasszam?

Sokszor felteszik ezt a kérdést vásárlás előtt. A múlt század 60-es éveitől kezdve a kerékpár már nem csak közlekedési eszköz. Megjelentek speciális igények és elkezdtek kialakulni a különböző kerékpártípusok. Ez a folyamat nem áll meg. A fejlődés töretlen és napjainkig tart. Mára a típusok oly mértékben különböznek egymástól, hogy egy típus csak egy igénynek felel meg. Általában a többi felhasználási területre alkalmatlan.


Tehát le kell szögezni. Olyan kerékpár nem létezik, ami mindenre jó!
Kerülje el azt a hibát, amibe már oly sokan beleestek. Csak a felhasználási területnek megfelelő típust válassza. Ebben ne hozzon kompromisszumot, mert csak bosszúság lesz belőle! 
Az alábbiakban ismertetünk néhány alaptípust, amely a felhasználási területek nagy részét lefedi.
 

 

Gyerek

2-9 éves gyerekek kategóriája. Jellemzője a 12-20" kerékméret, alacsony átlépő magasság és 16" ig minden esetben kontrafék! Nem elég erős a kezük a fékezéshez, és a kicsik általános reakciója, hogy fékezéskor visszafelé hajtják a pedált. Csak 5-6 éves kor felett (20") érdemes BMX vagy MTB szerű (férfi vázas) gyerekbringákat vásárolni a fiuknak. 6 éves kor alatt bizonytalanul kerékpároznak, és nagyon veszélyes lehet, ha a gyermek nem tud biztonságosan leszállni a kerékpárjáról. 

Junior

8-12 éves gyerekek kategóriája. Jellemzője a 24" kerékméret. Kislányoknak alacsony átlépésű vázzal, agyváltóval és/vagy kontrafékkel, sárvédővel, csomagtartóval és világítással rendelkező modellt válasszunk. Kisfiúknak is kínálnak hasonló felszereltségű modelleket, de sokkal népszerűbbek a mountain bike-ok. A 8-12 éves gyermekek már képesek hosszabb távok megtételére. Ha a család közösen szeretne túrázni, akkor a népszerű, de túrázásra alkalmatlan mounty nem jó választás.

BMX

Gyerekek, fiatalok extrém sporteszköze a BMX. Az olcsó hobby fajták semmire sem alkalmasak. Ugyanis amire kitalálták ezt a fajtát (az extrém igénybevételek elviselésére)ahhoz nem elég erősek. A profi fajtákról itt nem ejtek szót. Ezeket általában speciális szempontok alapján személyre szabottan építik. Általában alkalmatlanok a mindennapi kerékpározásra.

CC- Cross Country

Jellemzői a 26-27,5-29-es kerékméret, robosztus felépítés, terepgumik, 18 vagy több sebességfokozat, első teleszkóp. Alapvetően könnyű, középnehéz terepre szánt kerékpár. Városi vagy túra célokra kevéssé alkalmas bár előszeretettel használják. 

Downhill 

Nagyon speciális irány. Hegyről lefelé menetben nagy sebességre vágyóknak! Nehéz terepre szánt modell. Jellemzői a robosztus összteleszkópos váz, 26" kerékméret, terepgumik, erős alkatrészek. Kizárólag profi bringásoknak! Létezik egy kinézetre hasonló olcsó alkatrészekből összerakott variációja, ami mindenféle kerékpározásra alkalmatlan, bár nagyáruházakban nagyon népszerű.

Dirt 

26"-os kerékméretű BMX hez hasonló extrém mutatványok kivitelezésére és elviselésére kifejlesztett sporteszköz. Ugratókra, épített pályákra tervezték, ezért más területekre nem vagy kevéssé alkalmas.

City


26-28" kerékméretű városi sík területre szánt kerékpár. Férfi és női variációja is létezik. Ez a típus hasonlít legjobban a klasszikus értelemben vett kerékpárokhoz. Jellemzői: alacsony átlépésű női váz, normál férfi váz, kényelmes üléspozíció, sárvédő, csomagtartó, világítás, max. 8 sebesség külső vagy agyváltóval. Városi vagy túra célokra is kiválóan alkalmas. Erős emelkedők a kevés sebesség miatt nehezebben leküzdhetők.

Trekking

A legsokoldalúbb általános felhasználású kerékpártípus. Mind szabadidős kerékpározáshoz, mind túrázáshoz, mind városi használatra kiválóan alkalmas. A cross kivitel könnyű terepre is használható. Jellemzői: a 700C(622mm)  kerékméret, kényelmes/sportos üléshelyzet, sárvédő, csomagtartó, világítás, 7-nél több sebességfokozat.

Road

Országúti kerékpározásra alkalmas sporteszköz. 

Pedelec/e-bike

Napjainkban két különböző elven működő elektromos kerékpár létezik a piacon, a Pedelec és az E-bike. A Pedelec, a pedállal hajtott elektromos kerékpár rövidítése. Ez a típusú kerékpár (ellentétben az e-bike-kal) csak akkor halad, ha hajtják a pedált. A rendszer rásegítésének mértéke a biciklis által kifejtett pedálerő függvénye, amit egy szenzor érzékel. Minden kerékpártípusra lehet szerelni elektromos hajtást. Annak ajánljuk, aki hosszabb távokat szeretne megtenni kétkerekű járművén kevésbé megerőltető módon, minimális környezet terhelés mellett. (mert az elektromos áram termelés 60%-a még mindig szénalapú tüzelőanyagok elégetéséből származik).

Hol vásároljunk?

Általános tapasztalat az, hogy kerékpárt szakkereskedőnél érdemes vásárolni. A kerékpár egy közúti közlekedésre alkalmas jármű, amit szakszerűen be kell állítani ahhoz, hogy a biztonságos és meghibásodás-mentesen akár évekig használni lehessen. A kereskedő az Ön igényeit figyelembe véve fog típust ajánlani, a kerékpárt beállítva és előkészítve adja át, valamint a jövőbeni szervizeléssel kapcsolatos problémákat is megoldja a szakkereskedője.

Vásárlás után:

Figyelem! 
Egy kerékpár élettartalmát nemcsak a felhasznált alkatrészek minősége határozza meg! A kerékpár kényes eszköz! Ha a szabadidejét bosszankodás nélkül szeretné kerékpárján eltölteni, akkor fokozott figyelmet kell fordítania az alábbiakra:

Időszakos karbantartások (tavaszi-őszi átvizsgálás) tovább..
Rendkívüli karbantartás. Ha valami nem jól működik, azonnal állítsa/állíttassa be mert lehet hogy a hiba szokásos elhasználódási folyamatot drámaian felgyorsítja! tovább..
Látni és látszani! tovább..
Megfelelő védelem az időjárás ellen. tovább..
Szakszerű autós szállítás. tovább..
Megfelelő lopásvédelemről gondoskodni. tovább..

a BikeTrade csapat


/